Materials i projecte arquitectònic: del barroc al neoclassicisme (s. XVII-XIX).
Els estudis, criteris d’intervenció i restauracions del patrimoni
construït en aquest (nostre) país han tingut sovint la tendència
de centrar-se - gairebé en exclusiva -, en aquelles construccions o elements
que suposadament pertanyen a uns períodes històrics concrets.
Efectivament, ningú no s’ha sorprès mai d’una recerca
o de l’arranjament (institucional o privat) d’una petita esglesiola
medieval, o fins i tot, d’un gran casalot modernista; unes actuacions
que amb més o menys encert, semblarien respondre als paràmetres
del que socialment - sobretot atenent a un cert imaginari col·lectiu-
s’entén com a Patrimoni (així, amb majúscules).
Aquest mateix imaginari es mostra refractari a la possible vàlua d’altres
construccions o programes generats en èpoques o moments dissemblants.
Així, una bona part de la producció arquitectònica catalana
realitzada entre la segona meitat del segle XVI i el tercer quart del segle
XIX - ja sigui en la seves formes religiosa, civil, industrial, infraestructures
i especialment domèstica -, acostuma a ser conceptualitzada com una mena
de patrimoni menor. Sembla tractar-se en definitiva, d’una arquitectura
de menys interès social i per tant més susceptible de ser intervinguda,
ja sigui a través del seu sacrifici a la recerca d’una imatge no
històrica dels edificis, bé directament amb el seu enderroc i
desaparició definitiva.
Més enllà de les raons que han portat a aquesta situació
– n’hi ha de tota mena, polítiques, culturals, desconeixement,
etc..- la realitat demostra que les aportacions fetes per l’arquitectura
catalana del període esmentat són d’una importància
cabdal per elles mateixes i per tal de poder entendre l’evolució
de les solucions tècniques, constructives i projectuals que portaran
a la ja més reconeguda edilícia finisecular del s.XIX i dels primers
decennis del segle XX. És, doncs, en aquest marc, on entra en joc el
diàleg entre la progressiva i revolucionària entrada de nous materials
i propostes estructurals (sobretot a partir de la segona meitat del segle XVII)
i la lògica i alhora conseqüent modernització del propi projecte
arquitectònic en cada moment històric.